שירו של אבא: פרשת בשלח

יואב דיליאון No Comments on שירו של אבא: פרשת בשלח

כמדי שבוע, השדרן יואב דיליאון, שולח למכריו מספר דברי תורה מתוך דברים שאמר אביו, ר' בנימין זאב ז"ל, על פרשיות השבוע. השבוע פרשת 'בשלח' ואתם מוזמנים להתענג על דברי התורה המתוקים

יואב דיליאון
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"ויהי בשלח פרעה את העם.."
אומר אבא שחכמינו אמרו במסכת מגילה "כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא מלשון צער.." ונשאלת השאלה איזה צער יש כאן שאחרי תקופה גדולה יוצאים בני ישראל ממצרים?

אלא מסביר אבא שלשון "ויהי" שיש כאן באה לבטא את הצער והאכזבה שבני ישראל לא הגיעו עדיין לרצון המלא להיגאל מחיי השעבוד. כל המכות היו כדי לטעת בקרב בני ישראל את האמונה באלוהי האבות והרצון לצאת לחיי עצמאות וחופש אבל למרבה הצער למרות 10 המכות בני ישראל לא יצאו ממצרים מרצונם אלא פרעה הוא ששלח אותם ולכן כתוב "ויהי".

"ואהרון וחור תמכו בידיו מזה אחד ומזה אחד.." על הפסוק הזה אומר אבא שאהרון הצטיין במידת הסבלנות ואהבה לזולת בניגוד לחור שהיה קפדן וקנאי ובשעה זו של מלחמת עמלק בישראל לקח איתו משה את שניהם שישמשו לו תומכים ויסייעו לו. בכך, אומר אבא, משה רמז שמנהיג בישראל נזקק בשעת הכרעה למידתו של אהרון ולמידתו של חור יש פעמים כמנהיג עליו להצטייד במידת הסבלנות והוותרנות ולפעמים עליו לנקוט בעמדה קפדנית ללא פשרה וויתורים.

"ויגד למלך מצרים כי ברח העם.."
יש את השאלה הנפוצה מי אמר למלך מצרים? וכרגיל אצל אבא הכל מרומז בכתוב
'כי ברח' בגימטריה = 240
'עמלק' = 240

"ויאמר משה אליהם הוא הלחם אשר נתן ה' לכם לאכלה.." שואל אבא מה הוא הלחם שנתנו לישראל לאכלה? ועונה שהכל מרומז:
'הוא הלחם' בגימטריה = 95
'המן' = 95.

שבת שלום ומבורך!



0 תגובות